POUCZENIE:
I. W przypadku niewpłacenia w określonych terminach należnej kwoty opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
lub wpłacenie jej w niepełnej wysokości, NINIEJSZA DEKLARACJA STANOWI PODSTAWĘ DO WYSTAWIENIA TYTUŁU
WYKONAWCZEGO, ZGODNIE Z PRZEPISAMI USTAWY Z DNIA 17 CZERWCA 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w
administracji.
II. Do czasu złożenia deklaracji zmieniającej opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub
otrzymania powiadomienia o nowym wymiarze opłaty, opłaty należy wnosić w wysokości
dotychczasowej.
III. Zgodnie z art. 6o ust. 1 Ustawy w razie nie złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości, co do danych zawartych w deklaracji Dyrektor Zakładu
Oczyszczania Miasta w Sopocie określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi, biorąc pod uwagę dostępne dane właściwe dla wybranej przez radę gminy metody, a w
przypadku ich braku – uzasadnione szacunki.
IV. Zgodnie z art. 10 Ustawy, kto wbrew obowiązkowi określonemu w art. 6m ust. 1 i 2 nie składa
deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – podlega karze
grzywny.
KLAUZULA INFORMACYJNA:
I. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Dyrektor Zakładu Oczyszczania Miasta w Sopocie, Zakład
Oczyszczania Miasta, Al. Niepodległości 723a, 81-853 Sopot, e-mail: obsluga@zom.sopot.pl;
tel. +48 58 551 38 27
II. Dane kontaktowe do Inspektora Ochrony Danych w Zakładzie Oczyszczania Miasta w Sopocie e-mail: iod@zom.sopot.pl; tel. +48 58 551 38 27.
III. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą na podstawie art.6 ust.1 lit. c i e RODO tj. w zakresie niezbędnym
do realizacji obowiązków lub uprawnień administratora określonych w przepisach o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach oraz opartych na nich aktach prawa miejscowego - w celu wymiaru i poboru opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi, określenia podstawy ulg i zwolnień w tej opłacie, jak i jej egzekucji, nadto w celu
realizacji usługi odbioru odpadów.
IV. Obowiązek podania danych wynika z przepisów prawa, w tym prawa miejscowego, regulujących opłatę za
gospodarowanie odpadami komunalnymi i odbiór odpadów i jest niezbędne do identyfikacji podmiotu zobowiązanego do
wnoszenia opłaty oraz właściciela nieruchomości, z której usługa ma być realizowana, a konsekwencją ich
niepodania jest podjęcie środków prawnych przewidzianych w przepisach prawa podatkowego.
V. Dane osobowe mogą być ujawnione, przetwarzającym tj. dostawcom usług informatycznych, wykonawcom usługi
odbioru odpadów.
VI. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres nie dłuższy niż jest to niezbędne do realizacji celów
ich przetwarzania tj. przez okres świadczenia usługi odbioru odpadów komunalnych oraz pobierania i dochodzenia
opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi , nadto w celach archiwalnych na zasadach określonych zgodnie z
przepisami o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
VII. Posiada Pani/Pan prawo żądania dostępu do treści swoich danych, nadto żądania ich sprostowania, jak i
ograniczenia ich przetwarzania oraz usunięcia w przypadkach przewidzianych przepisami o ochronie danych
osobowych.
VIII. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku przetwarzania
przekazanych danych osobowych niezgodnie z przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO).
IX. Pani/Pana dane nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania.
OBJAŚNIENIA DO DEKLARACJI:
1. Numer PESEL wpisują właściciele będący osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL wskazanymi
w sekcji E, nieprowadzący działalności gospodarczej lub niebędący zarejestrowanymi podatnikami podatku od
towarów i usług. Identyfikator podatkowy NIP wpisują pozostali właściciele nieruchomości. W przypadku osób nie
posiadających numeru PESEL – będących cudzoziemcami, należy dołączyć załącznik, w którym podane zostaną numer
paszportu lub numer ubezpieczenia.
2. Numer NIP należy podać w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi
ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2 Ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji
podatników i płatników.
3. PIERWSZĄ DEKLARACJĘ należy złożyć w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku jej złożenia
tj. od powstanie na nieruchomości odpadów komunalnych.
4. W przypadku zmiany danychbędących podstawą ustalenia należnej opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć deklarację zmieniającą w
terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana (art. 6m ust. 2 Ustawy).
Dodatkowo, zgodnie z art. 6m ust. 4 „właściciel nieruchomości nie może złożyć deklaracji zmniejszającej
wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny, z wyjątkiem
przypadku, o którym mowa w art. 6m ust. 2.”. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej
wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
5. W przypadku UCHWALENIA NOWEJ STAWKI opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zgodnie z
art. 6m ust.2a organ zawiadamia właściciela nieruchomości o wysokości nowej opłaty za gospodarowanie opłatami
komunalnymi, obliczając ją jako iloczyn stawki nowej opłaty i danych podanych w deklaracji. W takim przypadku
właściciel nie jest zobowiązany do złożenia nowej deklaracji i uiszcza opłatę za gospodarowanie odpadami
komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu.
6. Właściciel nieruchomości może złożyć KOREKTĘ DEKLARACJI (art. 81 Ordynacji podatkowej) w
przypadku konieczności zmiany uprzednio złożonej deklaracji wynikającej z błędów rachunkowych lub oczywistych
pomyłek. Korekty deklaracji należy dokonać na wzorze deklaracji obowiązującej w okresie, którego dotyczy
korekta.
7. W przypadku zbycia nieruchomości, dotychczasowy właściciel nieruchomości w terminie do 10
dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana właściciela składa deklarację, zgłaszając
ustanie obowiązku uiszczania opłaty, wpisując jednocześnie w sekcji B w poz. 2 przyczynę złożenia deklaracji, a
nowy właściciel nieruchomości ma obowiązek złożyć deklarację w terminie 14 dni od daty zamieszkania na
nieruchomości, zaznaczając w sekcji B w poz. 2 pierwszy kwadrat.
8. Dopuszcza się ZŁOŻEENIE ODRĘBNYCH DEKLARACJI dla poszczególnych budynków lub ich części w
przypadku nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi, jeżeli poszczególne
budynki lub ich części posiadają przyporządkowane im oddzielne miejsca gromadzenia odpadów komunalnych (art. 6m
ust. 1ca Ustawy).
9. OBOWIĄZEK PONOSZENIA OPŁATY – obliczoną na podstawie
niniejszej deklaracji opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy wpłacać miesięcznie w
terminie do 15 dnia każdego miesiąca. Termin wniesienia opłaty za miesiąc styczeń i luty upływa w
dniu 15 marca danego roku
10. W RAZIE NIE ZŁOŻENIA DEKLARACJI o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
albo uzasadnionych wątpliwości co do wysokości obliczonej opłaty, wysokość należnej opłaty zostanie określona w
drodze decyzji, zgodnie z przepisami Ustawy.
11. OBOWIĄZEK ZŁOŻENIA NINIEJSZEJ DEKLARACJI spoczywa na właścicielu nieruchomości – przez
właściciela nieruchomości należy rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki
organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające
nieruchomością (art.2 ust.1 pkt 4 Ustawy). Faktycznie władającym nieruchomością lub jej częścią może być również
np. najemca, posiadacz w rozumieniu kodeksu cywilnego. W sytuacji, gdy zachodzą okoliczności uniemożliwiające
złożenie deklaracji przez wszystkich właścicieli nieruchomości, deklarację może złożyć jeden z właścicieli
nieruchomości po przedłożeniu pełnomocnictwa14 do tej czynności podpisanego przez pozostałych
właścicieli.
12. Jeżeli obowiązek złożenia deklaracji może jednocześnie dotyczyć kilku podmiotów spośród
wskazanych w art. 2 ust. 1 pkt 4 Ustawy obowiązany do ich wykonania jest podmiot lub podmioty faktycznie
władające nieruchomością lub generujące na nieruchomości odpady komunalne. W takim przypadku podmioty, o których
mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4 Ustawy mogą w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, wskazać podmiot obowiązany do
wykonania obowiązków wynikających z Ustawy i załączyć ją do deklaracji odnotowując ten fakt w sekcji I, poz. 5.
13. Zaznaczyć, jeśli małżonkowie władają nieruchomością objętą małżeńską wspólnością ustawową. Jeżeli władający
małżonkowie są współwłaścicielami nieruchomości w częściach ułamkowych, należy zaznaczyć kwadrat
„współwłaściciele nieruchomości”. W obu przypadkach należy wypełnić sekcję E i załącznik DO-NA
14. Dokumentem upoważniającym do podpisywania deklaracji jest np.: PEŁNOMOCNICTWO UPL-1
lub UPL-1p - zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów (tj.: Dz.U. z 2018r. poz. 562 ze zm). oraz
opłacone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tj. Dz.U. z 2018 r. poz.
1044 ze zm.), umowa najmu, umowa dzierżawy, uchwała wspólnoty mieszkaniowej w wyborze zarządu, umowa w formie
aktu notarialnego o sposobie zarządu nieruchomością wspólną i powierzeniu zarządu osobie fizycznej lub prawnej,
umowa spółki osobowej itp. lub umowa.
15. MINIMALNE CZĘSTOTLIWOŚCI pozbywania się odpadów komunalnych z nieruchomości, na
których nie zamieszkują mieszkańcy wynoszą: a) odpady zbierane selektywnie: PAPIER, PLASTIK,
SZKŁO – raz na tydzień; odpady RESZTKOWE (niesegregowane/zmieszane)- nie rzadziej niż raz na
tydzień; c) od 1 września 2020 roku ODPADY BIO (odpady kuchenne i spożywcze) – nie rzadziej niż
raz na tydzień.
16. Po złożeniu deklaracji, składający deklarację otrzyma informację o nadanym
INDYWIDUALNYM NUMERZE ROZRACHUNKOWYM, na który bez wezwania należy wnosić
opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
17. DEKLARACJĘ MOŻNA ZŁOŻYĆ osobiście, za pośrednictwem poczty lub za pomocą środków
komunikacji elektronicznej, z zachowaniem wskazanych warunków i trybu jej składania zgodnie z
zapisami §3 ust.2-ust.4 uchwały tj. Wypełnienie e- deklaracji i opatrzenie jej bezpiecznym
podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. W przypadku
składania deklaracji przez pełnomocnika należy dołączyć pełnomocnictwo
Wszelkie informacje w sprawach związanych z wypełnieniem deklaracji można uzyskać
w Zakładzie Oczyszczania Miasta w Sopocie tel. 58 551-38-27 e-mail: obsluga@zom.sopot.pl